joi, 29 martie 2018

"- Ştiţi, doctore, a spus el, m-am gândit mult la organizaţia dumneavoastră. Dacă nu sunt alături de dumneavoastră este pentru că am motivele mele. În rest, cred că aş mai şti să-mi pun pielea la bătaie, am făcut războiul din Spania.
  — De ce parte? Întrebă Tarrou.
  — De partea celor învinşi. Dar de atunci am reflectat puţin.
  — La ce? A făcut Tarrou.
  — La curaj. Acuma ştiu că omul este capabil de fapte mari. Dar dacă nu este capabil de un sentiment mare, atunci el nu mă interesează.
  — Se pare că este capabil de orice, spune Tarrou.
  — Ba nu, este incapabil să sufere sau să fie fericit multă vreme. Nu este prin urmare capabil de nimic de seamă.
  Se uită la ei, apoi spune:
  — Iată, dumneata, Tarrou, eşti capabil să mori pentru o iubire?
  — Nu ştiu, dar cred că acuma nu.

  — Poftim. Şi eşti capabil să mori pentru o idee, se vede de la o poştă. Ei bine, eu m-am săturat de oamenii care mor pentru o idee. Nu cred în eroism, ştiu că e lesne practicabil şi mi-am dat seama că e distructiv. Ceea ce mă interesează este dacă cineva poate să trăiască şi să moară pentru ceea ce iubeşte."
Ciuma, Camus

Niciun comentariu: