marți, 18 iulie 2017

”Către Max Brod la Praga
                                                                                           Praga, 18 martie 1910
      18/III.10. Dragă Max, din cartea ta poștală nu prea îmi dau seama dacă ai primit-o pe a mea; nu m-am putut concentra toată ziua, nici ca să-i scriu și lui Baum. Nu-ți scriam de curând că nu-mi mai rămân decât exercițiile lui Muller?* Ei bine, nici asta nu mai pot face. Fiindcă am dureri reumatice în spate; după aceea ele alunecă în șale și la picioare, însă pe urmă nu intră-n pământ, ci urcă în brațe. Cu ele se potrivește apoi foarte bine faptul că mărirea de salariu, așteptată pentru azi, n-a venit și nu va veni nici luna viitoare, ci abia atunci când, de-atâta plictiseală, n-are să-mi mai pese de ea. Cel mai mult mă bucur, dragă Max, că am scos din casă nuvela.** Mâine pe la șapte (acum este ora șase și sunt încă la birou) vin la tine (și pentru Boemia***). Îmi vei arăta poeziile, are să fie o seară frumoasă. Adio,
                                                                                                                                     al tău, Franz

* Exerciții de gimnastică și de respirație după metoda danezului Johann Peder Muller, foarte răspândită în epocă și practicată de Kafka de când era elev.
** A doua versiune a nuvelei Descrierea unei lupte, pe care Kafka i-a citit-o și dăruit-o lui Brod.
*** Probabil, pentru a-i înmâna lui Paul Wiegler cele cinci proze scurte, care au apărut în Bohemia pe 27 martie 1910 sub titlul Contemplații. Este vorba despre Aruncând o privire distrată pe fereastră, Cei care trec în goană, Rochii, Pasagerul și În atenția concurenților la cursele de cai

Kafka, Corespondență (I)

Niciun comentariu: