”Cuvintele lui
Socrate: „Cunoaşte-te pe tine însuţi” au tot atâta valoare cât şi acel „fii
virtuos” rostit în confesionalele noastre. Amândouă dezvăluie o nostalgie şi în
acelaşi timp o ignoranţă. Sunt jocuri sterile pe marginea unor mari probleme.
Nu sunt legitime decât exact în măsura în care sunt aproximative.
Iată şi aceşti copaci, a căror scoarţă aspră
o cunosc, şi această apă al cărei gust îl simt. Mireasma de iarbă şi de stele,
noaptea, acele seri când inima îşi află pacea – cum aş putea nega lumea
aceasta, a cărei putere şi tărie o simt? Totuşi, toată ştiinţa acestui pământ
nu-mi aduce nimic care să-mi poată da certitudinea că această lume îmi
aparţine. Mi-o descrieţi şi mă învăţaţi s-o clasific. Îi enumeraţi legile şi,
în setea mea de a şti, consimt că ele sunt adevărate. Îi demontaţi mecanis-mul
şi speranţa mea creşte. În cele din urmă, îmi arătaţi că acest univers
prestigios şi multicolor se reduce la atom şi că atomul însuşi se reduce la
electron. Până aici totul e bine şi aştept să continuaţi. Dar atunci îmi
vorbiţi despre un invizibil sistem planetar în care electronii gravitează în
jurul unui nucleu. Îmi explicaţi această lume printr-o imagine. Înţeleg atunci
că aţi ajuns la poezie: nu o voi cunoaşte niciodată. Nici n-am avut timpul să
mă indignez că v-aţi şi schimbat teoria. Astfel, ştiinţa de la care trebuia să
aflu totul sfârşeşte în ipoteză, luciditatea eşuează în metaforă,
incertitudinea se preschimbă în operă de artă. La ce mi-au folosit atâtea
strădanii? Linia blândă a acestor coline şi mâna serii pe această inimă
zbuciumată mă învaţă mult mai mult. M-am întors acolo de unde plecasem. Înţeleg
că, dacă pot prin ştiinţă să cuprind fenomenele şi să le enumăr, asta nu
înseamnă că pot să înţeleg lumea. Chiar dacă-i voi fi urmărit cu degetul
întregul relief, tot nu voi şti mai mult despre ea. Iar voi îmi daţi să aleg
între o descriere sigură, dar care nu mă învaţă nimic, şi nişte ipoteze
care pretind că mă învaţă adevărul, dar care nu sunt sigure. Străin de mine
însumi şi de această lume, înarmat doar cu o gândire care se neagă pe sine de
îndată ce se afirmă, ce nume poartă această condiţie a mea, în care nu-mi pot
afla pacea decât refuzând să ştiu şi să trăiesc, în care setea de a cuceri se
izbeşte de ziduri care-i sfidează asaltul? A vrea înseamnă a isca paradoxuri.
Totul este astfel ordonat încât să poată lua naştere acea pace otrăvită pe care
o dă nepăsarea, somnul inimii sau renunţările mortale.
Şi inteligenţa îmi spune, aşadar, în felul său că lumea aceasta e absurdă. Zadarnic pretinde contrariul ei, adică raţiunea oarbă, că totul este limpede. Aşteptam dovezi şi doream să aibă dreptate; dar în ciuda atâtor secole pline de pretenţii şi atâtor oameni elocvenţi şi dornici de a convinge, ştiu că totul e fals. Pe acest plan, cel puţin, nu există fericire dacă nu pot şti. Un om onest nu poate decât să râdă de raţiunea universală, practică sau morală, de determinism, de toate acele categorii care explică totul.”
Şi inteligenţa îmi spune, aşadar, în felul său că lumea aceasta e absurdă. Zadarnic pretinde contrariul ei, adică raţiunea oarbă, că totul este limpede. Aşteptam dovezi şi doream să aibă dreptate; dar în ciuda atâtor secole pline de pretenţii şi atâtor oameni elocvenţi şi dornici de a convinge, ştiu că totul e fals. Pe acest plan, cel puţin, nu există fericire dacă nu pot şti. Un om onest nu poate decât să râdă de raţiunea universală, practică sau morală, de determinism, de toate acele categorii care explică totul.”
Albert Camus, Mitul lui Sisif
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu